Uzņēmuma pamatanalīze, Peisenieka akciju kurss (5)

Pamatanalīze ir veids, kā vispārīgi iepazīties ar uzņēmumu un tā nozari. Esi informēts par to, kur investē.

Pamatanalīzes vienkāršotā versijā vērts izpētīt:

  • uzņēmuma profilu
  • pārdošanas kanālus
  • konkurence
  • jutīgumu pret biznesa ciklu
  • stiprās un vājās puses

Apple piemērs

Izvēle pētīt Apple veikta ar “bottom-up” piegājienu - zinu, ka interesē Apple akcijas investīcijām. (Top-down būtu interese par nozari un tad meklēt piemērotu uzņēmumu.)

Uzņēmuma profils

  • nozare
  • produktu un pakalpojumu klāsts

Uzņēmuma profils

Pārdošanas kanāli

Pārdošanas kanāli

Konkurence

Konkurence

Jūtīgums pret biznesa ciklu

Jūtīgums pret bizensa ciklu

Stiprās un vājās puses

Stiprās puses

  • Vadošs spēlētājs visos segmentos, kur Apple strādā
  • Uz dizainu un lietotāja pieredzi orientēti pakalpojumi
  • “Ievelkoša” ekosistēma
  • Stilīgs produkts, kurš apliecina statusu un turīgumu

Vājās puses

  • Augstas cenas produkti
  • Ierobežots skaits cilvēku pasaulē var kļūt par Apple produktu lietotājiem augstās cenas dēļ
  • Nereti invoācijās atpaliek no konkurentiem
  • Trūkst jaunu produktu, kas būtu nākotnes vilcējspēks

Secinājumi

  • Diversificēts produktu un pakalpojumu portfelis
  • Augsta konkurence
  • Spēcīga pozīcija tirgū, premium produkts
  • Statusa apliecinājums
  • Izpaliek inovatīvi produkti nākotnei
  • Inovācijās mēdz atpalikt no konkurentiem
  • Augstas cena produkti

Ko var pētīt padziļinātā pamatanalīzē | Checklist

Piemērus meklēt Enlight Research

Korporatīvais profils

  • Identificēt uzņēmuma galvenos produktus un pakalpojumus, pašreizējo
    pozīciju industrijā, un vēsturi
  • Apgrozījuma sadalījums
  • Produkta dzīvescikls
  • Izpētes un attīstības aktivitātes
  • Pagātnes un plānotās kapitāla investīcijas
  • Vadība - struktūra, sastāvs, vadītāju izvirzīšanas sistēma
  • Vadības stiprās, vājās puses, atalgojums, mainība un korporatīvā kultūra
  • Labumi, opciju plāni, pensiju atskaitījumi un to ietekme uz akciju vērtību
  • Attiecības ar nodarbinātajiem (arodbiedrības)
  • Insider ownership (cik vadībai pieder akcijas) un to izmaiņas
  • Pašreizējie tiesu procesi vai gatavība tiem
  • Citas īpašas stiprās vai vājās puses

Industrijas raksturojums

  • Atrašanās dzīves ciklā
  • Biznesa cikla jūtīgums
  • Tipiskie produkta dzīves cikli industrijā (piemēram, īsi tehnolģiju jomā, gari farmācijas jomā ar patentiem)
  • Zīmola lojalitāte, maiņas izmaksas klientiem, konkurences sīvums
  • Ieejas un izejas barjeras
  • Industrijas piegādātāju jautājumi ( resursu koncetrācija, spēja mainīt piegādātājus, ieiet piegādātāju biznesā)
  • Spēlētāju skaits industrijā, vai to nosaka tirgus vai regulācija
  • Iespēja veidot atšķirīgu produktu/pakalpojumu un relatīvā cena, izmaksas un kvalitātes priekšrocības/trūkumi
  • Izmantotās tehnoloģijas
  • Valdības regulējums
  • Pašreizējās attiecības ar nodarbinātajiem
  • Citas industrijas problēmas/ izaicinājumi

Pieprasījuma analīze

  • Pieprasījuma avoti
  • Produktu/pakalpojumu atšķirīgums/dažādība
  • Pagātnes sakarības, korelācijas un jutīgums pret sociālām norisēm, demogrāfiju, ekonomiku un citiem mainīgajiem lielumiem
  • Skats nākotnē - īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa, ieskaitot jaunu produktu un biznesu iespējas

Piedāvājuma analīze

  • Piedāvājuma avoti
  • Industrijas jaudas jeb kapacitātes skats nākotnē - īsā, vidējā, ilgtermiņā
  • Uzņēmuma jauda jeb kapacitāte un izmaksu struktūra
  • Imports/eksports
  • Patenti vai preču zīmes

Cenu politikas analīze

  • Cenu iepriekšējā reakcija uz pieprasījuma, piedāvājuma un cenu izmaiņām
  • Izejvielu un darba kapitāla nozīmīgums produkta cenā, skats nākotnē uz cenu tendencēm
  • Skats nākotnē uz pārdošanas cenām, pieprasījumu un pelnītspēju, balstoties uz pašreizējiem un nākotnes trendiem