Uzņēmuma pamatanalīze, Peisenieka akciju kurss (5)
Pamatanalīze ir veids, kā vispārīgi iepazīties ar uzņēmumu un tā nozari. Esi informēts par to, kur investē.
Pamatanalīzes vienkāršotā versijā vērts izpētīt:
- uzņēmuma profilu
- pārdošanas kanālus
- konkurence
- jutīgumu pret biznesa ciklu
- stiprās un vājās puses
Apple piemērs
Izvēle pētīt Apple veikta ar “bottom-up” piegājienu - zinu, ka interesē Apple akcijas investīcijām. (Top-down būtu interese par nozari un tad meklēt piemērotu uzņēmumu.)
Uzņēmuma profils
- nozare
- produktu un pakalpojumu klāsts
Pārdošanas kanāli
Konkurence
Jūtīgums pret biznesa ciklu
Stiprās un vājās puses
Stiprās puses
- Vadošs spēlētājs visos segmentos, kur Apple strādā
- Uz dizainu un lietotāja pieredzi orientēti pakalpojumi
- “Ievelkoša” ekosistēma
- Stilīgs produkts, kurš apliecina statusu un turīgumu
Vājās puses
- Augstas cenas produkti
- Ierobežots skaits cilvēku pasaulē var kļūt par Apple produktu lietotājiem augstās cenas dēļ
- Nereti invoācijās atpaliek no konkurentiem
- Trūkst jaunu produktu, kas būtu nākotnes vilcējspēks
Secinājumi
- Diversificēts produktu un pakalpojumu portfelis
- Augsta konkurence
- Spēcīga pozīcija tirgū, premium produkts
- Statusa apliecinājums
- Izpaliek inovatīvi produkti nākotnei
- Inovācijās mēdz atpalikt no konkurentiem
- Augstas cena produkti
Ko var pētīt padziļinātā pamatanalīzē | Checklist
Piemērus meklēt Enlight Research
Korporatīvais profils
- Identificēt uzņēmuma galvenos produktus un pakalpojumus, pašreizējo
pozīciju industrijā, un vēsturi - Apgrozījuma sadalījums
- Produkta dzīvescikls
- Izpētes un attīstības aktivitātes
- Pagātnes un plānotās kapitāla investīcijas
- Vadība - struktūra, sastāvs, vadītāju izvirzīšanas sistēma
- Vadības stiprās, vājās puses, atalgojums, mainība un korporatīvā kultūra
- Labumi, opciju plāni, pensiju atskaitījumi un to ietekme uz akciju vērtību
- Attiecības ar nodarbinātajiem (arodbiedrības)
- Insider ownership (cik vadībai pieder akcijas) un to izmaiņas
- Pašreizējie tiesu procesi vai gatavība tiem
- Citas īpašas stiprās vai vājās puses
Industrijas raksturojums
- Atrašanās dzīves ciklā
- Biznesa cikla jūtīgums
- Tipiskie produkta dzīves cikli industrijā (piemēram, īsi tehnolģiju jomā, gari farmācijas jomā ar patentiem)
- Zīmola lojalitāte, maiņas izmaksas klientiem, konkurences sīvums
- Ieejas un izejas barjeras
- Industrijas piegādātāju jautājumi ( resursu koncetrācija, spēja mainīt piegādātājus, ieiet piegādātāju biznesā)
- Spēlētāju skaits industrijā, vai to nosaka tirgus vai regulācija
- Iespēja veidot atšķirīgu produktu/pakalpojumu un relatīvā cena, izmaksas un kvalitātes priekšrocības/trūkumi
- Izmantotās tehnoloģijas
- Valdības regulējums
- Pašreizējās attiecības ar nodarbinātajiem
- Citas industrijas problēmas/ izaicinājumi
Pieprasījuma analīze
- Pieprasījuma avoti
- Produktu/pakalpojumu atšķirīgums/dažādība
- Pagātnes sakarības, korelācijas un jutīgums pret sociālām norisēm, demogrāfiju, ekonomiku un citiem mainīgajiem lielumiem
- Skats nākotnē - īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa, ieskaitot jaunu produktu un biznesu iespējas
Piedāvājuma analīze
- Piedāvājuma avoti
- Industrijas jaudas jeb kapacitātes skats nākotnē - īsā, vidējā, ilgtermiņā
- Uzņēmuma jauda jeb kapacitāte un izmaksu struktūra
- Imports/eksports
- Patenti vai preču zīmes
Cenu politikas analīze
- Cenu iepriekšējā reakcija uz pieprasījuma, piedāvājuma un cenu izmaiņām
- Izejvielu un darba kapitāla nozīmīgums produkta cenā, skats nākotnē uz cenu tendencēm
- Skats nākotnē uz pārdošanas cenām, pieprasījumu un pelnītspēju, balstoties uz pašreizējiem un nākotnes trendiem